مهدی عباسی

مهدی عباسی

دست نوشته های مهدی عباسی نسب غواص آسمان در اعماق فضای مجازی
مهدی عباسی

مهدی عباسی

دست نوشته های مهدی عباسی نسب غواص آسمان در اعماق فضای مجازی

غافر یعنی چه

غافر به چه معناست ؟ علت نامگذاری سوره غافر

این سوره را غافر نامیده‌اند ؛ زیرا این واژه در آیه سوم آن آمده است . غافر از نام‌های خداوند و به معنای آمرزنده است. سوره غافر را سوره مؤمن هم گفته‌اند ؛ زیرا به داستان مؤمن آل فرعون می‌پردازد. دو نام دیگر نیز برای این سوره ذکر شده است : «حم اولی» ( خوانده می‌شود حا میم اُولیٰ ) و «طَول» .

( کلمه عفو به معنای محو اثر است ، و کلمه مغفرت به معنای پوشاندن است )

شما میتوانید از لینک فضیلت و خواص سوره غافـر و دانلود فایل PDF سوره غافـر و همچنین دانلود تحدیر سوره غافـر از معتز آقایی که همراه متن عربی این سوره می باشد دیدن فرمایید . همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت ویکی شیعه که یکی از منابع اصلی این وب سایت است مراجعه فرمایید : ویکی شیعه

درباره سوره غافر

محل و ترتیب نزول

این سوره از سوره‌های مکی قرآن و در ترتیب نزول ، شصتمین سوره‌ای است که بر پیامبر (ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف چهلمین سوره است و در جزء ۲۴ قرآن قرار دارد .

البته «ابن عباس» و «قتاده» گفته‌اند که این سوره تماما به غیر از دو آیه از «إِنَّ الَّذِینَ یُجادِلُونَ فِی آیاتِ اللَّهِ»(آیه 56) تا «لایَعْلَمُونَ» (آیه 57) که در مدینه نازل شده‌اند (مکی) مى‌باشند.

و «حسن» گوید: این سوره تماما در مکه نازل شده به غیر از آیه «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِیِّ وَالْإِبْکارِ»، «و تسبیح گوى بحمد پروردگارت شامگاهان و بامداد آیه 55» که در مدینه نازل شده است زیرا مراد از (عشىّ) نماز مغرب و از (ابکار) نماز صبح است و این هر دو در مدینه واجب شده ‌اند.این سوره در ترتیب مصحف چهلمین سوره و در ترتیب نزول شصتمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره زمر و پس از آن سوره فصلت نازل شده است.

تعداد آیات و دیگر ویژگی‌ها

سوره غـافر ۸۵ آیه، ۱۲۲۸ کلمه و ۵۱۰۹ حرف دارد . این سوره جزو سوره‌های مثانی قرآن است .